• A
  • A
  • A
  • АБB
  • АБB
  • АБB
  • А
  • А
  • А
  • А
  • А
Обычная версия сайта
Контакты

Адрес: г. Москва, ул. Старая Басманная, д. 21/4 (схема проезда)

Телефон: +7 (495) 772-95-90 внутр. 23152 (секретарь)

E-mail: fldepartment@hse.ru; langhse@gmail.com

Абитуриентам: soflabitur@hse.ru

Руководство
Школа иностранных языков: Руководитель школы Колесникова Екатерина Алексеевна

Телефон секретаря: +7 (495) 772-95-90 внутр. 23152

Школа иностранных языков: Заместитель руководителя школы Врадий Надежда Валентиновна

Выразительная кнопка
Выразительная кнопка

Образовательные программы
Бакалаврская программа

Иностранные языки и межкультурная коммуникация

4 года
Очная форма обучения

Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года

Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места

RUS+ENG
Обучение ведется на русском и частично на английском языке
Магистерская программа

Иностранные языки и межкультурная коммуникация

2 года
Очная форма обучения

Информация о количестве бюджетных и платных мест будет объявлена не позднее 20 января 2025 года

Иностранным абитуриентам на программе доступны как бюджетные (стипендии Правительства РФ для иностранных граждан), так и платные места

RUS/ENG
Обучение ведется на русском или английском языках
Статья
Лексический повтор как ресурс речевого воздействия в дискурсе испанского монарха Филиппа VI

Селиванова И. В.

Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2024. Т. 22. № 3. С. 60-72.

Глава в книге
Symbolic meaning of numbers in Chinese and Russian culture
В печати

Baglai N. O.

In bk.: Новый мир. Новый язык. Новое мышление. Выпуск VII: Материалы VII международной научно-практической конференции. M.: Дипломатическая академия Министерства иностранных дел Российской Федерации, 2024.

Препринт
Digital resources on the Uralic languages of Siberia: an overview, evaluation and application

Fedotova I.

Arts and Humanities. No. osf.io, 2023

English Language

2024/2025
Учебный год
ENG
Обучение ведется на английском языке
Кредиты
Статус:
Факультатив
Когда читается:
1-4 модуль

Преподаватели

Course Syllabus

Abstract

The discipline refers to the educational tracks offered to students of the curricula for bachelor's degree while mastering the optional course of English in accordance with the Concept of Development of English-language Communicative Competence of HSE Students. The course is designed to help the students communicate effectively in the workspace using the language of business, building effective business communications. The course offers practical training in functional business skills such as collaboration, challenging conversations, presentations, analysing risk and maintaining relationships, which allows for personalization of the learning experience with a structured modular approach that gives the flexibility to focus on specific needs and learning outcomes.
Learning Objectives

Learning Objectives

  • To acquire language mastery relevant to common business communication areas, through enhancement of business vocabulary and grammar.
  • To master presentation agility and fluency with the various skills, practical training in functional business areas such as presentations, negotiations, meeting facilitation, and brainstorming.
  • To acquire basic skills in reading, listening, writing and speaking in the academic environment.
Expected Learning Outcomes

Expected Learning Outcomes

  • Develop skills of target listening and extracting information from texts of various types (lectures, interviews, discussions, etc).
  • To develop skills of using basic listening techniques (predicting, understanding main ideas and details)
  • To develop skills of using basic reading techniques skimming and scanning (predicting, understanding main ideas, understanding details)
  • To improve understanding of dialogues and polylogues on both familiar and unfamiliar topics
  • To develop understanding of lectures and learning context
  • To develop skills in giving a presentation (can give reasons in support or against a particular point of view, give the advantages and disadvantages of various opinions) - optional
  • To develop skills in writing e-mails (business correspondence)
  • To develop skills in writing essays.
  • To develop skills of participating in debates (active listening, questioning, responding to questions, emphasizing, discussion strategies)
  • To develop skills of writing emails.
  • to take part in discussions and give logically structured talks on various professionally oriented issues, providing reasons for their opinions, and expressing themselves fluently and spontaneously without obvious searching for expressions B2+
  • to develop skills in writing essays
  • Develop skills in delivering a monologue (informative/descriptive/reasoning)
  • Develop skills of using basic listening techniques (predicting, understanding main ideas and details)
  • To develop skills in delivering a monologue: informative, descriptive, reasoning
  • To develop skills of participating in dialogue on general, academic, and professional topics: active listening, questioning, responding to questions, emphasizing, discussion strategies
  • To develop skills in describing graphs, pie charts, tables, bar charts, maps, diagrams, processes
  • To develop presentation skills for both individual and team projects
  • Develop skills of using basic reading techniques (understanding main ideas and details)
  • Develop skills of target reading and extracting information from texts of various types (articles, blogs).
Course Contents

Course Contents

  • Economics in the modern world
  • Management
  • Marketing
  • Finance
  • Alliances
  • Business risks
  • Government and business
Assessment Elements

Assessment Elements

  • non-blocking Written assessment
    essay, email, grammar test, vocabulary test
  • non-blocking Oral assessment
    Presentation, monologue
  • non-blocking Individual work assessment
  • non-blocking Winter test
    reading, listening
  • non-blocking Final Assessment
    listtening, reading, writing, speaking
Interim Assessment

Interim Assessment

  • 2024/2025 2nd module
    1 * Winter test
  • 2024/2025 4th module
    0.3 * Final Assessment + 0.25 * Individual work assessment + 0.2 * Oral assessment + 0.25 * Written assessment
Bibliography

Bibliography

Recommended Core Bibliography

  • Business partner B2+ : coursebook, , 2019
  • Giffin, J., & Willis, L. (2009). Business Communication Skills: Self-Marketing and Discussion Skills. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.543D151D
  • Murray, N. (2012). Writing Essays in English Language and Linguistics : Principles, Tips and Strategies for Undergraduates. Cambridge: Cambridge University Press. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=438550
  • Sankrusme, S. (2017). International Business Correspondence. Anchor Academic Publishing.
  • Красильникова, И. В. Business correspondence. Деловая переписка : учебно-методическое пособие / И. В. Красильникова. — Воронеж : ВГАС, 2022. — 52 с. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/310373 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • Платова, Е. Д. Effective Presentations in English : учебное пособие / Е. Д. Платова. — Оренбург : ОГУ, 2019. — 140 с. — ISBN 978-5-7410-2406-5. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/160030 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.

Recommended Additional Bibliography

  • A dictionary of business and management, , 2009
  • English for business studies : a course for business studies and economics students: student's book, MacKenzie, I., 2012
  • English for business studies : a course for business studies and economics students: teacher's book, MacKenzie, I., 2010
  • Frances Kay. (2018). Presentations : Smart Skills. [N.p.]: Legend Business. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsebk&AN=2190675
  • Self, R. (2016). Giving effective academic presentations. Retrieved from http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&site=eds-live&db=edsbas&AN=edsbas.EB2D8CDD
  • Бортникова, Т. Г. Деловая корреспонденция на английском языке. Business Correspondence in English : учебное пособие / Т. Г. Бортникова, И. Е. Ильина, С. А. Лычаная. — Москва : ФЛИНТА, 2022. — 128 с. — ISBN 978-5-9765-4905-0. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/201383 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.
  • Осиянова, А. В. Develop your speaking skills : учебное пособие / А. В. Осиянова. — Оренбург : ОГУ, 2018. — 112 с. — ISBN 978-5-7410-2072-2. — Текст : электронный // Лань : электронно-библиотечная система. — URL: https://e.lanbook.com/book/159790 (дата обращения: 00.00.0000). — Режим доступа: для авториз. пользователей.

Authors

  • KLEPKO EVGENIYA YUREVNA